Fair Trade og CSR

 Fair Trade – bæredygtig udvikling, design og handel   

Fair Trade er en certificeringsordning for producenter og varer, der sikrer fattige producenter og arbejdere i udviklingslandene bedre vilkår og bæredygtige produkter. Et velkendt Fair Trade-mærke er Max Havelaar. Fair Trade har været koncentreret omkring landbrugsvarer som kakao, kaffe, te m.m., men er på det seneste også blevet en certificering, der kan opnås indenfor designrelaterede emner som bomuldsproduktion, smykker, husgeråd, tøj og boligtilbehør m.m. En lang række designere har skabt produkter, der er bygget på Fair Trade-certificeringsordninger.

Formålet med Fair Trade er:

  • at forbedre dårligt stillede producenters vilkår på markedet
  • at fremme social lighed
  • at beskytte miljøet
  • at øge bevidstheden om de ulige handelsforhold mellem nord og syd
  • at påvirke offentligheden gennem kampagner


Årsagen til at Fair Trade er opstået, er at uretfærdige handelsregler er med til at fastholde millioner af fattige småbønder, landarbejdere, håndværkere og kunsthåndværkere i fattigdom. De nedslides i et internationalt handelssystem, der bygger på billig arbejdskraft, med dårlig løn, lang arbejdstid og dårlige arbejdsforhold, mangel på lægehjælp. Fair Trade handler også om miljømæssig bæredygtighed, at sørge for at produktionen ikke er ikke-giftig eller nedbrydelig for både mennesker og natur. Er markedsprisen højere end minimumsprisen, er det markedsprisen, der gælder indenfor Fair Trade.  Desuden får producenten en Fair Trade-bonus, der skal investeres i sociale, miljømæssige eller økonomiske udviklingsprojekter – f.eks. børns skolegang. Fair Trade sikrer også, at varen er produceret under ordentlige arbejdsvilkår uden tvangs- og børnearbejde, at producenterne er organiseret i demokratiske organisationer, og at produktionen er miljømæssig bæredygtig. Der har været problemer med visse af Max Havelaars teprodukter, hvor tearbejderne rent faktisk ikke har fået bedre løn eller demokratiske arbejdsrettigheder. Det er selvfølgelig helt nødvendigt, at der føres øget kontrol med Fair Trade-produkter – ellers er det udtryk for greenwashing og socialwashing (se greenwashing). 

Fair Trade Jewellers

En gruppe af guldsmede har i  projektet “Fair Trade Jewellers” arbejdet med  bæredygtige smykker.  Projektet blev skudt i gang på Kunstindustrimuseet i august 2008, hvor en række af Danmarks førende guldsmede var inviteret til at udstille smykker, skabt af bæredygtige materialer. Blandt udstillerne var Charlotte Lynggaard, Marianne Dulong, Jane Kønig, Marlene Juhl-Jørgensen, Mikkel Kornerup, Kirsten Bak og Kim Buck samt  initiativtagerne Bodil Binner og Josephine Bergsøe (samt Jane Kønig og Marlene Juhl-Jørgensen).

Bodil Binner & Josephine Bergsøe fra FairTrade Jewellers, 2008

Bodil Binner & Josephine Bergsøe fra FairTrade Jewellers, 2008. Foto:

Bæredygtighed indenfor smykkernes verden betyder, at man forsøger at skabe gode betingelser for mennesker og miljø, og at mennesker får en fair aflønning for deres indsats. I begrebet ligger der også krav om gennemsigtighed og ikke mindst dokumentation for, at smykkerne er, hvad de giver sig ud for.

“Fair Trade Jewellers”  handler om at kombinere skønne smykker med social ansvarlighed og etisk adfærd. Det betydet at leverandører af råmaterialer – guld, platin, diamanter og perler – skal kunne redegøre for at produktionen er foregået med respekt for naturen, miljøet og arbejderne.

Opgøret med bloddiamanter og udpining miljø

De såkaldte bloddiamanter er et emne, som filmen Blood Diamond har taget op. Blood Diamond er  en Oscar-nomineret film fra 2006, instrueret og produceret af Edward Zwick og med Leonardo DiCaprio i hovedrollen.

Diamond vasker i Sierra Leoane. Foto: Wikepidia

Diamond vasker i Sierra Leoane. Foto: Wikepidia

I virkelighedens verden er der flere steder i Afrika, hvor der sælges diamanter fra krigszoner. Amnesty International rapporterer, at den globale diamanthandel finansierer borgerkrige i lande som Elfenbenskysten og Liberia. I Liberia blev den nyligt afsluttede, otte år lange forbitrede borgerkrig, som kostede over 200.000 livet og gjorde en million hjemløse, i høj grad næret af illegal diamanthandel. Og diamanter fra Elfenbenskysten smugles hyppigt til Mali og sælges videre på de internationale markeder for millioner af dollars, der går direkte i lommerne på lederne af oprørsstyrker som Forces Nouvelles. Det er selvfølgeligt paradoksalt, at smykker, som netop ofte forbindes med kærlighed, kan have sin oprindelse knyttet til så forfærdende blodige forhold.

Det er sådanne forhold, som “Fair Trade Jewellers” vil dæmme op for. Deres bæredygtige smykker produceres af materialer, der er miljømæssigt forsvarligt og etisk korrekt udvundne. Det vil sige guld og certificerede diamanter fra områder, som ikke kontrolleres af militser, der tilraner sig gratis arbejdskraft på slavelignende vilkår.  Der er ikke brugt kemikalier som kviksølv i udvindingen af guldet, og der fremstilles kun et vist antal Tahitiperler hvert år, så de omgivende økosystemer ikke udpines. Slibning af ædelsten foregår under samarbejdsforhold, hvor mennesker tjener en indkomst, de kan leve godt af.

Fair Trade-smykkerne er ca. 20% dyrere end tilsvarende smykker, fordi udvindingen af materialer er dyrere. Det skal dog nævnes, at der bruges store mængder af energi på at udvinde diamanter og guld. Det er derfor oplagt, at man indenfor smykkefremstilling også genanvender ædelsten og ædelmetaller.

 FairTrade Designers

Et andet eksempel er FairTrade Designers, der blev  etableret i 2007 af  Pil Bredahl, Henriette Melchiorsen og Liselotte Risell – alle tre er uddannet som møbel- og produktdesignere fra Danmarks Designskole og arbejder også med Fair Trade-produkter. Ambitionen er at skabe bæredygtige udviklingsprocesser for kunsthåndværkere i den 3. verden ved at trække på de danske designtraditioner.

Håndlavede produkter fra Kina 

I et pilotprojekt tog de tre designere til Kina. Kina kan måske forekomme at være et atypisk valg, når man planlægger et Fair Trade-projekt, hvor de fleste umiddelbart vender blikket mod Afrika og Sydamerika. Men for dem var det Kina, der blev ved med at fascinere. For både politisk, økonomisk og designpolitisk er Kina på alles læber.


Workshop i Yunnan. Foto: Fair Trade Designers, 2008

Yunnan

I dag bliver mange af de produkter vi designer, køber og omgiver os med, produceret i Kina – i så høj grad, at landet efterhånden ofte kaldes verdens produktionshal. Men Kina er snart en supermagt, som vi ikke bare kan udnytte for billig arbejdskraft. FairTrade Designers mener, at der er gode grunde til at lære kulturen at kende og lære at samarbejde med kineserne – ligeværdigt og professionelt.

Landbefolkningen får ikke del i Kinas store økonomiske fremgang. Trods den hastige vækst og tigerøkonomien lever ca. 70% af kineserne stadig som analfabeter på landet og har hverken råd til at sende børnene i skole eller til lægen. Det vil FairTrade Designers gerne være med til at ændre på. Begrebet “Made in China” er for de fleste forbundet med præfabrikation og dårlig kvalitet. Men den kinesiske kultur har gennem årtusinder været den vestlige verden kunstnerisk og håndværksmæssigt overlegen.

Produkter der udvikler kinesisk kunsthåndværk

FairTrade Designers arbejdede sammen med den Fair Trade-certificerede broderivirksomhed Treads of Yunnan. Yunnan-provinsens kunsthåndværk er særlig interessant, fordi provinsen er så bjergrig, at de forskellige minoriteter indtil for nylig har levet fuldstændigt isoleret fra hinanden. Derfor er der meget stor forskel på deres sprog, kultur og klædedragt – og det kommer også til udtryk i deres broderi, hvor de anvender vidt forskellige farver, motiver og teknikker. Det er denne kulturelle og udtryksmæssige diversitet, der interesserer FairTrade Designers. De afholdt en række workshops med lokale kunsthåndværkere. En meget markant forskel på dansk og kinesisk tankegang er for eksempel, at kineserne i skolerne i meget høj grad bliver opfordret til at kopiere præcis, hvad læreren gør. Mens danske børn ofte bliver belønnet for at sprænge rammerne og tænke anderledes. FairTrade Designers opfordrede dog kvinderne til at komme med personlige bud på, hvordan broderiet kunne udføres, og det gjorde de.


art pillow

Ud af dette projekt kom en række produkter blandt andet en række Kunstpuder – ArtPillow hvor motiverne er unikke og puderne er et regulært lille kunstværk med små historier, som de tre designere tegner, hvorefter de kinesiske kvinder broderer statements og mønstre. Kvinderne får selvfølgelig en fait betaling for dette arbejde.

CSR – Corporate Social Responsibility

Virksomheders Samfundsmæssige Engagement- eller Social Ansvar.

Bæredygtigt design er den ultimative CSR-strategi. Når der i designprocessen tages hensyn til miljøet, forbruget af ressourcer mindskes lige fra idé opstår, til det færdig produkt købes af forbrugeren og slutteligt smides ud eller genbruges. Dette kaldes produktets livscyklus. Bæredygtigt design er den ultimative CSR-strategi. Når der i designprocessen tages hensyn til miljøet, mindsket ressourceforbrug fra idé til produktet købes af forbrugeren og til det enten smides ud eller genbruges.

De senere år har skandaler om dyremishandling, diskrimination, korruption, brug af børnearbejdere og miljøsvineri åbenbaret, at det er nødvendigt at tage et etisk og moralsk ansvar. I sidste ende gavner det også økonomien.
CSR handler om, at virksomheder frivilligt integrerer sociale og miljømæssige hensyn i deres aktiviteter. FN’s ’Global Compact’ funderer CSR på fire internationale konventioner: Menneskerettighed, arbejdstagerrettighed, miljø og antikorruption. EU definerer CSR  ”…som virksomhedernes frivillige arbejde med at integrere sociale og miljømæssige hensyn i deres forretningsaktiviteter og i interaktionen med deres interessenter.”